Onze laatste reisblog: Het noordereiland van Nieuw Zeeland

8 februari 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Kia Ora!

Hoe is het in ons kikkerlandje? Nog steeds lekker koud? Bij ons is het ondertussen van de 10°C naar de 30°C gegaan. De laatste blog schreven wij toen we het zuidereiland van Nieuw Zeeland gezien hadden, en nu hebben wij ook het noordereiland gehad dus is het weer tijd om onze avonturen met jullie te delen.

Op 21 januari zijn wij met de ferry vanuit Picton naar Wellington gevaren. Deze ferry was heel groot, en er was van alles te doen. Wij hebben bij de kinderentertainment gezeten, alle restaurantjes afgelopen zonder iets te kopen, en hebben af en toe even een wegzakkertje gehad. Na 3 uurtjes kwamen we aan in Wellington. De 2,5 week op het zuidereiland hadden wij erg slecht weer, en hoopten dat het op het noordereiland beter zou zijn. Maar helaas, er was een weatherbomb (lees: storm, wind van 160km/u en heel veel regen) precies in Wellington op de dag dat wij er zaten. Dus hebben wij niks van Wellington gezien, alleen de kledingwinkels om een dikke trui en een nieuwe lange broek te kopen.

Op 23 januari zijn we met de bus verder gegaan naar Taupo. Een leuk klein dorpje, op een uur rijden van Tongariro National park. Op de 24e hadden wij de Tongariro Crossing gepland. Dit is een hike van 19.4km naar de top van de vulkaan, met uitzicht op de Emerald lakes, de vulkaan, en Mt Doom. Deze hike was best pittig, maar het uitzicht was het zéker waard. In 6,5 uur waren wij vanaf het begin tot het eind, met een heleboel mooie stops tussendoor. Van dit uitzicht konden wij echt geen genoeg krijgen. Zeker een van de hoogtepunten van Nieuw Zeeland!

De volgende dag zijn wij met heel veel spierpijn verder gegaan naar Rotorua. Dit dorpje staat bekend om de geothermal geysers en de maori-stam. Ook kan je hier eigenlijk alle outdoor activiteiten doen waar NZ bekend om staat. Aangezien wij hier een week later nog terug zouden komen hebben wij besloten om een dagje lekker niks te doen, het dorpje te verkennen en rust te houden met heel veel spierpijn. Wel zijn wij weer eens meegeweest met de pubcrawl voor alle backpackers. Die slaan wij niet over :)!

Op 26 januari gingen we verder naar Auckland. De grootste stad van Nieuw Zeeland met 1/3 van alle inwoners. Hier hebben wij een middagje door de stad gelopen, en hebben wij genoten van de zon. Wij dachten met een lekker biertje op het terras van het hostel te zitten, alleen was dit een no-alcohol hostel. Dus zijn wij maar naar een parkje gelopen. Eenmaal zittend in het gras kwam Sascha erachter dat je ook hier geen alcohol mocht drinken, en zag een bord dat het in heel Auckland eigenlijk niet in het openbaar mag. Dus hebben wij deze maar stiekem in de hostelkamer opgedronken.

Op 28 januari zijn we met de kiwi-bus verder gegaan naar Hot Water Beach. Dit is een strand met zo'n 30m² waar je een kuil kan graven om zo een paar cm heet water te hebben. Aangezien dit hélemaal vol zat met chinezen hebben wij besloten dit lekker over te slaan, en naar de Cathedral Cove te gaan. En dit was gelukkig wel de moeite waard! Hier zijn we een paar uurtjes gebleven, en hebben genoten van de zon en het strand.

De volgende dag ging de reis verder naar Waitomo. Dit staat bekend om de Glowworm Caves. Natuurlijk hadden wij hiervoor een tour geboekt, alleen hadden wij niet zo goed gekeken welke tour precies. Wij kwamen erachter dat we een 5-uur lange tour hadden met abseilen, ziplinen, watervallen beklimmen en met banden door de cave dobberen. Met zweethandjes begonnen we aan de tour, en gaaf dat het was! Het 35m abseilen was wel even spannend, maar dit was de beste tour in NZ die wij hebben gedaan. 5 uur lang onder duizenden glowworms dobberen, ziplinen in het donker zonder dat je het einde ziet en watervallen beklimmen zonder dat je vastzit. Echt heeeeel tof! Na de tour stond er lekkere warme tomatensoep en bagels op ons te wachten, want het water in de cave was enorm koud! Kortom: een super dag.

Op 30 januari reden we verder naar Rotorua, met een stop bij de Hobbiton Movie Set. Hier hadden wij een tour van 2 uur door de set van de Hobbiton. Langs alle kleine en grote hobbit huisjes, de bekende brug, en het feestterrein. Aan het einde van de tour kregen we ook nog een echt Hobbiton biertje die daar gebrouwd was en ook alleen daar te krijgen was. Heerlijk! Na deze tour reden we verder naar Rotorua, en gingen we in de avond naar de Maori stam. We begonnen met een dans/groet om ons welkom te heten. Hierna kregen we allerlei spellen en dansen uitgelegd, en mochten wij dit zelf ook uitproberen. Na de rondleiding werd er laten zien hoe ze eten klaarmaken, en stond er een lopend buffet voor ons klaar. Volgens iedereen was dit het beste dinner wat wij ooit zouden krijgen en dus hadden wij ons hier erg op verheugd. Misschien zijn wij een beetje verwend, maar ons smaakte het niet zo heel erg. Al was het wel een hele leuke ervaring om mee te maken, en te zien hoe de echte maori's leven.

De laatste dag in Rotorua zijn wij wezen Zorben. Hierbij ga je in een grote plastic bal vol water van de berg af. Jammer genoeg was de baan erg kort, maar wij hebben ons rot gelachen. Geinig om een keer gedaan te hebben.

Na rotorua zat onze reis er alweer bijna op. We zijn nog een aantal dagen naar Auckland geweest, en vanaf hier zijn wij de afgelopen 4 dagen naar Bay of Islands geweest. Vanaf Paihia hadden we een dagtrip naar Cape Reinga. Dit is het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland. Hier staat een lighthouse, en vanaf hier zie je de Tasman zee en de Pacific bij elkaar komen. De tasman zee is donkerder van kleur, en is zouter. Je ziet echt het verschil! Op het topje van de berg bij Cape Reinga beseften wij ons dat dit het laatste is wat wij nog zouden zien in Nieuw Zeeland. We hadden heel Nieuw Zeeland gezien, en het was echt ontzettend gaaf!

De afgelopen 2 dagen hebben wij nog genoten van de zon en het strand in Paihia. Het voelde echt even als vakantie. De temperatuur ging naar 34°C en wij hebben echt liggen genieten.

Vannacht zullen wij richting de Airport gaan om naar Bali te vliegen. Op bali gaan wij nog lekker een weekje genieten, en hopen dat de zon nog een beetje gaat schijnen daar! Hiervan zullen wij geen nieuwe blog schrijven, omdat wij letterlijk niks gaan doen haha. Wij gaan bintang biertjes drinken, op het strand liggen, shoppen en weer wat avondjes doorbrengen in de club Skygarden.

Over 8 dagen, op 16 februari om 6.45u komen wij aan op Schiphol. Wij zijn best een beetje zenuwachtig om iedereen weer te zien, en zijn erg benieuwd hoe we ons gaan voelen als wij weer thuis zijn. Wij gaan de vrijheid echt heel erg missen, maar alle mooie plekken, momenten en deze hele reis zullen wij nooit meer vergeten. Dit was echt de reis van ons leven, en zijn best trots dat wij dit hebben gedaan. 4,5 maand samen zonder ruzie of discussies, (bijna) alles goed geregeld, geen geld hoeven lenen van onze ouders en zo ontzettend veel lol samen gehad. En dan moeten wij volgende week allebei een andere auto in stappen, en heel veel uren zonder elkaar. Dit zal echt heel moeilijk worden, en dit moment zal dan ook zeker niet zonder tranen gebeuren. Maar het zal ons niet verbazen als wij de volgende ochtend alweer bij elkaar op de bank hangen..

Nog even wat leuke weetjes van onze reis: We hebben de afgelopen maanden 51 hostels gehad, 51 verschillende bedden en verschillende douches.
Sinds 4 oktober 2016 hebben wij zo'n 45.000km erop zitten. Dit is met het vliegtuig, de bus, de boot, auto's, de fiets en alle stukken die wij gelopen hebben. Als wij terug zijn is dit rond de 65.000km. (40.000km is een heel rondje om de aarde....) Het aantal uur in de bus is heel veel, wij hebben niet eens zin om dit te tellen. maar ga er maar vanuit dat dit richting de 100 uur gaat als het niet meer is. Ook hebben wij in totaal 14 keer in het vliegtuig gezeten. Femke is helemaal van haar vliegangst af, en kijkt er zelfs naar uit om weer te mogen vliegen. Sascha kan niet wachten om er weer eens uit te springen.
Femke heeft deze reis heel wat bijnamen erbij aangezien niemand haar naam kan uitspreken. Soms stelt zij zich gewoon voor met een hele andere naam. Sascha noemt Femke niet eens meer bij haar eigen naam, maar gebruikt alle mogelijke bijnamen om haar te roepen.
En dan hebben we nog de free food in elk hostel. Zodra wij een keuken binnenlopen is het eerste wat wij doen naar de free food bak lopen om te kijken of er nog wat te eten is. Soms hadden wij er zelfs een hele uitgebreide lunch uitgehaald. Ook was de free food ideaal als wij weer eens geen zin hadden om 100m naar de supermarkt te lopen.. thanks to the free food! dit heeft ons heel wat geld bespaard. En dan niet te vergeten alle boter, olie, koekjes en theezakjes van onze medebackpackers. Wij hebben deze hele reis geen eigen boter of thee gekocht, maar zijn gewoon alle tassen van iedereen afgegaan. Cheers!

Ook zijn er zo'n 5000 foto's en 1000 filmpjes gemaakt deze reis. Wij gaan dit thuis allemaal uitzoeken en er een onwijs gave film van maken. Zodra deze af is nodigen we jullie uit om hem te komen kijken.

We kijken er naar uit om jullie allemaal weer te zien en al onze avonturen met jullie te delen. Tot over 8 dagen in het koude kikkerlandje! En allemaal bedankt dat jullie ons gevolgd hebben via de blog, bedankt voor alle lieve berichtjes en reacties tijdens onze reis. Wij hebben er van genoten!

Voor de allerlaatste keer: de nieuwe foto's staan bij foto's.

Een heeeele dikke kus van Jut en Jul.

1. Annemarie:
    8 februari 2017
    Was weer een leuk verhaal fem en sas, nu naar bali en hopen dat jullie daar nog een paar mooie dagen hebben. Ben wel weer blij dat jullie vilgende week weer naar huis komen , geniet nog meiden tot over een week xxx
  2. Sissi:
    8 februari 2017
    Wat een belevenissen hebben jullie ook weer op het Noordereiland meegepikt! Wij tellen af naar volgende week! Jullie nog even genieten van je vrijheid op Bali en hopelijk van de zon! Tot gauw xx
  3. Rene:
    8 februari 2017
    Een mooi reisweblog, weer veel gezien en mooie indrukken opgedaan. Nu wordt het weer tijd voor zuurkool en hutspot. Nog even naar Bali en dan door naar Schiphol. Nog 8 dagen.....
  4. Arina:
    8 februari 2017
    Jullie hebben een reis van jullie leven gemaakt heel bijzonder.geniet nog maar een week en dan naar het kikkerlandje.

Xxxxxx
  5. Kiet:
    8 februari 2017
    Lieve Jut en Jul, wat supergaaf weer. Het is maar goed dat we niet vantevoren weten dat je zonder vast te zitten een waterval hebt beklommen etc. haha en Sas die weer uit het vliegtuig wil springen. Ik heb een paar keer hardop gelachen. Free spirits! Leuk. Dikke kus van de andere kant van de wereld
  6. Gon:
    8 februari 2017
    Meisjes, prachtig verhaal,prachtige reis...Lekker genieten op Bali en een goeie 15e vliegreis naar Nederland Zie uit naar jullie film.. Liefs Gon X
  7. Ron:
    8 februari 2017
    Hier is nog een weetje. Als jullie straks weer op Schiphol zijn dan hebben we jullie precies 192.960 minuten moeten missen. Het waren lange minuten. We zijn blij als jullie weer thuis zijn. Veilige vluchten nog en nog een hele leuke week op Bali. XX
  8. L Waasdorp:
    8 februari 2017
    Lieve Jut en Jul jullie zijn echte kanjers!! Nog een fijne week en een veilige vlucht terug naar HUIS! xxxx
  9. Theo en Tony de Graaf:
    8 februari 2017
    Geweldig wat jullie weer gezien hebben. Het is een reis geweest om nooit meer te vergeten. Nog een fijne week op Bali en een goede reis terug.
  10. Bep:
    9 februari 2017
    Wat hebben jullie weer veel gezien en mee gemaakt meiden..wij hebben al de plaatsen en evenementen waar jullie geweest zijn op gezocht erg mooi ..Geniet van de laatste dagen in Bali....
  11. Sylvia:
    Hoi Femke en Sacha,
    Jullie hebben wel de reis van jullie leven gemaakt zeg, dat neemt niemand jullie meer af.Leuk dat we konden meegenieten van al jullie belevenissen.Nog heel veel plezier en geniet er nog even van.
    Gr Sylvia
  12. Daniëlla:
    9 februari 2017
    Wat een prachtreis hebben jullie gemaakt. Fijn dat we konden meegenieten via de reisblog.
    Nog een paar mooie dagen en een goede terug reis naar Nederland.
    Lieve groet van Jan,Mick,Angelina en Daniëlla
  13. Ank en Ab Quartel:
    9 februari 2017
    Lieve Fem en Sascha. Ik heb ontroerd jullie laatste reisverslag gelezen. Wat een fantastisch land moet Nieuw Zeeland zijn.
    Bedankt voor jullie enthousiaste en leuke reisverhalen de afgelopen vier maanden, geniet nog van Bali en tot ziens in Holland. Veel liefs, Ank en Ab