Melbourne, Great ocean road, Kerst(mis) en Adelaide

29 december 2016 - The Rocks, Australië

Hee Dutchies,

Tussen ons laatste en dit blog hebben wij alweer zoveel moois en leuks meegemaakt!

Ons laatste blog waren wij geëindigd de dag voordat wij naar St. kilda gingen om op visite te gaan bij een vriendin die wij bij de Oost kust hebben leren kennen. St. kilda is een klein stadje net buiten de drukke stad Melbourne. Ellen (degene die we gingen opzoeken) woont voor haar werk daar in een huis met 11 andere, Super gezellig! Na een uurtje bijgekletst te hebben, want ja we hadden elkaar voor het laatst in Brisbane gezien. Zijn we het stadje gaan verkennen en hebben wij heerlijk met zn drietjes geluncht.

Een must-do in St. kilda is naar de pier en daar Mini pinguins spotten. Deze verstoppen zich tussen de rotsen naast de pier, maar natuurlijk hadden wij weer pech en hebben wij er geen een gevonden, heb je he als je iets te graag wilt!
Na een lange wandeltocht door St. Kilda zijn we heerlijk bij Ellen thuis gaan borrelen en laat op die avond weer teruggekeerd richting Melbourne. Vraag maar niet hoe, maar sas is thuisgebracht door de politie en Femke kwam wat later binnen strompelen met yoghurt en aardbeien.
Voor de rest hebben wij niet heel veel gedaan in Melbourne. Vaak de stad in geweest en lekker rondgelopen. Aangezien het bijna kerst was hadden wij gehoopt dat we een beetje in de kerstsfeer zouden komen door de versiering op straat, maar helaas was er niet heel veel versiering, in ieder geval niet zoals wij gewend zijn in Nederland.
Melbourne vonden wij allebei een leuke stad en hadden dus ook echt geen spijt dat we dit bij onze reis erbij hadden gedaan.

21 december begon ons avontuur bij de Great ocean road. 7 uur smorgens werden wij opgehaald. Wij werden opgehaald met een busje door de tourguide Tim. Na iedereen opgehaald te hebben zijn we doorgereden naar een lookout Point voor morning Tea en een koekje. De eerste dag hebben wij de Great ocean road gedaan, met tussendoor zo'n 20 mooie stops. Waaronder de 12 apostelen en de London Bridge, wat echt ontzettend mooi was in het echt! In de avond hebben we lekker met z'n alle gegeten bij de mexicaan. Dit was voor Jut en Jul geen succes, want wij wisten niet dat er ook koriander in de burrito zat. En wij HATEN koriander. Hierna doorgereden naar het hostel waar wij met alle jongeren op een 16-peroons kamer sliepen. Een groot feest dus. Lekker een paar biertjes en wijntjes gehaald en met z'n alle tot in de late uurtjes gekletst.

De volgende ochtend moesten we er alweer vroeg uit (lees 6am) voor een heerlijk ontbijtje. Nadat de tassen weer ingepakt waren zijn we doorgereden naar de Grampians, opnieuw met zo'n 40 stops onderweg. Wij hebben onze ogen uitgekeken. Wát was dit mooi zeg. Prachtige waterval, mooie lookout points, wilde koala's spotten en zo veel meer. Aan het eind van de middag kwamen wij aan in The Grampians National park. Hier sliepen wij weer in een hostel, wat meer een soort grote Lodge was. Heel gezellig met een grote woonkamer, terras, grote keuken en eetzaal. Die avond hebben we heel veel vlees gehaald en zijn we met z'n alle gaan bbq-en. De groep die we hadden was zo gezellig, wij wilden dat deze tour nooit meer zou stoppen. Na het uitbuiken hebben we drankspelletjes en een marshmellowgevecht gedaan mét tourguide uncle Tim, die de volgende ochtend ook een hangover had. Kortom: een topavond.

De laatste dag hebben we een hike van 3 uur door de Grampians gedaan, naar de top gelopen over stenen, rotsen en over beekjes heen. Best een pittige hike, maar het uitzicht was geweldig. Via een andere route die nog eens 1,5km langer was zijn we teruggekeerd richting de bus. En daar zou onze tour eindigen en zouden onze wegen scheiden met onze leuke groep. Aangezien wij de enige 2 waren die richting Adelaide gingen, en niet terug naar Melbourne..

Na 7 uur in de bus gezeten te hebben kwamen wij aan in Adelaide. Wij hadden verwacht dat dit een net zo drukke stad zou zijn als melbourne, maar het viel ons best tegen. Er is een lange winkelstraat (waar wij goed gebruik van hebben gemaakt!), Maar verder is er niet zo veel te beleven. En aangezien het kerstavond was dachten wij gezellig naar het plein te lopen waarvan er op internet stond aangegeven dat dit erg gezellig was en er een grote kerstboom stond. Nah, die kerstboom dat was geen kerstboom. Dit was eerder een grote kegel met een ster erop. Geen kerstmuziek, geen barretjes of glühwein, en geen eetkraampjes. Dus al met al, geen kerstsfeer. Teruggekeerd naar het hostel om lekker te gaan slapen.

1e kerstdag! Wij hadden een lekker kerstontbijtje gemaakt met croissants uit de oven, gekookte eieren, verse jus en Griekse yoghurt.
Paar uur later vertrokken wij uit het hostel om richting de luchthaven te gaan. Wij wilde eerst nog wat te snacken halen bij de supermarkt, maar helaas de supermarkt was dicht, nooit over nagedacht dat alles dicht is op 1e kerstdag (heb je hè als je geen kerst gevoel hebt!)
Na lang wachten op onze vlucht omdat we veelste vroeg waren zijn we na wat vertraging vertrokken naar onze final destination SYDNEY!!

Hoe was onze kerst? Laten we beginnen op kerstavond. Zoals we al zeiden viel dit erg tegen. De volgende ochtend verbrande Fem haar handen aan een pan van de gekookte eieren, meteen dikke blaren op haar vingers. Daarna was de supermarkt natuurlijk dicht en moesten wij daarna nog een heel eind lopen in 42 graden met een backpack die ondertussen 3kg zwaarder is geworden sinds dat we begonnen zijn. Op het vliegveld veelste vroeg aangekomen en ook nog eens vertraging (leuk hoor kerst op een luchthaven)
Aangekomen in Sydney moesten wij een belachelijk hoog bedrag betalen voor de trein om bij ons hostel te komen. Aangekomen bij ons hostel bleek de receptie dicht te zijn vanwege kerst. Dus konden wij niet inchecken. Gebeld naar het hostel, bleek het nummer not available te zijn. Sta je dan 1e kerstdag honger, geen wifi, geen bed en moe. Leek wel het kerstverhaal van Josef en Maria die ook geen slaapplek hadden hahhaa. Na lang nadenken zijn wij wifi gaan zoeken bij de Mac Donald en om daar meteen een kerstdiner te eten. En natuurlijk kon dit ook niet goed gaan en kregen wij een verkeerde bestelling mee. Pfff worden er gewoon weer moe van als we er aan terugdenken.
Uiteindelijk hadden we iemand gevonden. Een jongen die we op Bali hebben leren kennen en nu in Sydney woont. Gelukkig mochten we 1 nachtje bij hem slapen. (Wat een kerstgevoel he!) De volgende ochtend weer terug naar de stad gegaan om in te checken bij ons laatste hostel in Australië.

Jaja nog maar een paar nachtjes in het mooie Australie. Over 2 dagen is het oud en nieuw. De meeste van jullie hebben vast ons uitzicht al gezien, Super gaaf! Een mooie plek om onze Australië reis af te sluiten oftewel met een knallend eind!

Al onze avonturen uit Sydney komen in ons volgende blog.
Foto's staan bij foto's

Nog een laatste keer een dikke kus van Jut & Jul uit Australië.

1. Rene:
    29 december 2016
    Jullie hebben weer mooie gebeurtenissen beleefd, om niet te vergeten. En bijna zit Australie er al weer op. Dan op weg naar 2017 en naar Nieuw Zeeland. Alvast een fijne en spectaculaire jaarwisseling nabij de brug in Sydney. Dikke knuffel meiden.
  2. Theo en Tony de Graaf:
    30 december 2016
    Hoi Jut en Jul,

Wat is Australië toch mooi.
    Een spetterende en geweldige jaarwisseling in Sydney . Geniet er van.