Zuidereiland New Zealand

19 januari 2017 - Tauranga, Nieuw-Zeeland

Kia ora Dutchies,

Wat vliegt de tijd, alweer 2,5 week in Nieuw Zeeland.

Alweer veel gezien, gedaan en rondgereisd. Ons nieuwe avontuur in Nieuw Zeeland begon in Christchurch. Christchurch is een klein stadje, wij vinden het eerder een dorpje. Een paar winkeltjes en eettentjes voor de rest vonden wij het meer een spookstad. Weinig mensen en kapotte afgebrokkelde gebouwen. Wij zijn op onderzoek uitgegaan waarom deze stad zo uitgestorven lijkt. Wij hebben (hoor je ons niet vaak zeggen in Nederland) een museum bezocht over Christchurch. Bij het museum wordt alles duidelijk uitgelegd. Elk jaar wordt het stadje getroffen door aardbevingen, waarvan 2014 een zware was. Deze heeft bijna heel de stad verwoest. Omdat er elk jaar wel aardbevingen zijn, wordt er weinig nog opgebouwd en verhuizen mensen naar veiligere plekken. Was een leuk informatief dagje!
Maaarrr hou je vast de volgende dag zijn wij weer naar een museum geweest. Het bomen museum. Dit museum is in de openlucht en telt maar liefst 9 prachtige bomen waar je zelf een leuk verhaaltje bij kan bedenken. Natuurlijk hebben wij dit gedaan, want dit museum stond in de top 10 van things to do in Christchurch op Tripadvisor. Totaal hebben wij 3 nachtjes doorgebracht in Christchurch en zijn wij met de kiwibus verder gereisd naar Abel Tasman.

Abel Tasman is een beroemd National park. In Abel Tasman zou onze eerste geboekte activiteit plaatsvinden: Kayakken op zee. Wij hebben dit natuurlijk al eerder gedaan, maar dan in Australië tussen de dolfijnen. Dus dachten wij ooh dat doen we wel weer even, maarr deze kayakken waren toch een beetje anders. Langer, zwaarder, smaller en het ergste je zit vast aan de kayak met je zwemvest. Wij kregen het al benauwd bij de gedachten dat de kayak om zou kiepen in het water en dat we er niet uit zouden komen. Naja na een half uurtje uitleg zijn we richting de zee gegaan om aan ons kayakavontuur 2.0 te gaan beginnen. Natuurlijk net als vorige keer kwamen Jut en Jul maar moeizaam vooruit en moest de groep telkens op ons wachten. Sorry hahaha! Maar wat was het mooi, we hebben zelfs nog zeehondjes gezien, zo leuk!
Na 3 uur kayakken waren wij gesloopt. Een heerlijke lunch stond op ons te wachten op een prachtig verlaten strandje. Hierna werden wij met de watertaxi opgehaald om weer richting de bewoonde wereld te gaan. En zijn wij lekker neer geplofd op een terrasje met een patatje en een biertje. Dat hadden wij wel verdiend na een middag hard werken.
De volgende ochtend zijn wij verder gereden naar Westport. Een dorpje waar niks te doen is. Met de hele kiwibus zijn wij savonds naar het strand gegaan voor een biertje bij een kampvuur. Helaas wat wij niet wisten is dat er iets tegenover stond. Wij kregen handschoenen en vuilniszakken mee en moesten met z'n alle het afval van het strand halen. Bah hier zaten wij dus echt niet op te wachten. Maarja door het biertje en de warmte van het kampvuur waren wij dit alweer snel vergeten. De volgende ochtend weer vroeg vertrokken naar Lake Mahinapua. Onderweg zijn we gestopt bij een bierbrouwerij de monteith's. Hier hebben we een rondleiding gehad en mochten verschillende soorten biertjes proeven.
Onderweg naar ons hostel kwam onze leuke altijd gezellige buschauffeur een idee had om een dress- up Party te organiseren. Iedereen kreeg een letter en met die letter moest jij een outfit verzinnen. Bijvoorbeeld M=monkey C=Clown. Sascha had de I en Femke had de J. Ondertussen waren wij in contact gekomen met een Dutchie uit oh oh Den Haag, Caro. Lekkah gezellag!
Savonds was de dress-up party. Het was een top avond! De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om Lake Mahinapua nog te zien voordat we weer verder zouden gaan met de bus. Het was mooi, maar meer kunnen wij hier ook niet van maken. Wij denken dat wij een beetje verwend zijn met alle mooie dingen die wij in Australië hebben gezien.

Ons hoogtepunt van de reis door Nieuw Zeeland zou over een paar uur van start gaan. De helicopter gletsjer hike stond op het programma in Franz Josef. Je gaat vanuit het dal met een helicopter richting de gletsjer en wordt daar afgezet om een 3 uur lange hike te doen door de gletsjer.
Helaas ging dit hoogtepunt niet door voor ons, vanwege het slechte weer. Ook voor Caro ging het niet door. Wij baalden hier enorm van en doen dat iedere dag nog. Alsnog hebben wij een andere mooie wandeling gemaakt. Diezelfde avond vonden wij dat we het wel hadden verdiend om uit eten te gaan, en zijn via Tripadvisor de beste restaurantjes uit het dorp op gaan zoeken. Gezellig met z'n drieën (gratis) uiteten geweest bij een chinees restaurantje. Het eten was heerlijk, alleen was het personeel niet heel aardig. Toen wij te lang aan tafel zaten en een kwartier niks besteld hadden werden wij op een onvriendelijke manier weggestuurd. Nouja dan is het simpel wij moeten weg, niemand komt met de rekening dan was dit een gratis diner. Wij stonden op en ons werd een fijne avond toegewenst.
Totaal zijn wij 2 nachtjes hier geweest. Onze volgende bestemming was Wanaka. En de aankomst hier zullen wij niet vergeten. Wij kwamen aan met warmte en zon! Onze lange broeken konden omgeruild worden voor korte broeken!
In Wanaka heeft Femke samen met Caro de Roy's peak track gedaan van 16 km. Totaal van boven naar beneden 7 uur overgedaan. zwaar, maar wat was het uitzicht mooi!

Onze volgende bestemming was Queenstown, een klein druk gezellig stadje. Mooi gelegen tussen de bergen met uitzicht op een meer. Vanuit Queenstown stond onze volgende activiteit op ons te wachten: de Milford Sound. Vanuit Queenstown werden wij opgehaald en na 5 uur kwamen wij aan bij de boot. Helaas was het niet super mooi weer, maar wel beter dan wat we op foto's hadden gezien van andere reizigers. 2 uur lang vaar je tussen metershoge rotswanden en watervallen. Je voelt je op dat moment zo klein. Ondanks het mindere weer hebben wij zeker genoten.

Woensdag kwamen wij aan in Lake Tekapo, Hier hadden wij op de planning Mount John Walk staan, maar helaas door het slechte weer en de vele regen ging dit niet door. Onze laatste stop van het Zuidereiland was Christchurch.
Nu zijn wij onderweg naar Nelson en maken wij morgen de oversteek met de ferry naar het Noordereiland en zit het Zuidereiland er voor ons alweer op.

Zoals jullie lezen is het weer niet te vergelijken met Australie. Wij hebben al veel dagen gehad dat het bewolkt is en dat het regent. Soms verschillen de temperaturen niet meer heel veel met die van Nederland. Zit je dan met een backpack vol met zomerkleding en maar 1 lange broek. Maarja klagen mogen wij eigenlijk niet doen. We zijn nu al 3,5 maand samen aan het reizen en missen onze familie en Nederland soms best wel. Nog een kleine 4 weken en dan komen deze little Dutchies weer thuis, maar voordat die dag er is gaan wij nog van elke dag en elk moment genieten!

Foto's staan bij foto's.
Helaas lukt het ons niet om video's te uploaden net als bij de andere blogs, maar die houden jullie van ons te goed!

Dikke kus van Jut & Jul

1. Sissi:
    Leuk verhaal weer, meiden! Hopelijk wordt het Noordereiland zonniger!!! Xx
  2. Kiet:
    Leuk verhaal weer! Thanks for sharing :=) xxx
  3. Annemarie:
    19 januari 2017
    Net jullie verhaal gelezen, jammer van het weer en sommige excursies die niet door gingen, nu naar het noorder eiland, geniet er nog lekker van en hopen op wat beter weer xx
  4. Bep:
    19 januari 2017
    Hallo Fem en Sascha wat hebben jullie weer veel gezien .en mee gemaakt Jammer dat er een paar excursies niet zijn door gegaan .maar op het Noorder eiland gaan jullie vast nog veel mooie dingen zien.nog veel plezier....
  5. Theo en Tony de Graaf:
    20 januari 2017
    Weer genoten van jullie avonturen . Nu maar hopen op warme zonnige dagen. Nog veel plezier de komende weken.
  6. Gon:
    20 januari 2017
    Jammer van het weer, meisjes... Nog veel plezier
  7. Willem:
    20 januari 2017
    Leuk verhaal weer meiden. Geniet er nog lekker van die laatste weekjes, dan mag je weer naar huis...! Maar ik weet zeker als je weer thuis bent blijf je altijd terug verlangen naar dit prachtige avontuur..!! Groetjes van Willem uit Doha, Qatar