Agnes water, awesome Hervey Bay, Rainbow Beach and Fraser Island

6 november 2016 - Rainbow Beach, Australië

Hee Dutchies,

Hoe is het daar in het koude Nederland? Wat een foto's zien wij voorbij komen.. Hebben wij het toch even wat beter hier! Ondertussen zijn wij alweer een maandje van huis weg, en het bevalt ons nog steeds prima hier. We zijn onderhand alweer 4 plekken verder vanaf Airlie Beach, en zijn al over de helft van onze oostkust-trip.

Laten we beginnen waar we de vorige blog gestopt waren: de nachtbus.. en hoe was die? Kort gezegd: vreselijk vermoeiend. Aangezien wij beide niet kunnen slapen in een bus duurde deze rit ongelooflijk lang. Na veel verschillende yoga-houdingen nog steeds geen lekker plekje kunnen vinden, kwamen wij met veel spierpijn na 9 uur aan in Agnes water om 6 uur 's morgens. Gelukkig mochten wij meteen inchecken en naar onze kamer. Lekker een paar uurtjes geslapen, femke was zelfs zo moe dat zij na 2 minuten alweer aan het slaapwandelen was.. De eerste dag hier lekker gechillt met een paar andere dutchies. Er werd ons verteld dat je vanuit het hostel een tour kon doen naar de Kangaroo Sanctuary en daarna naar het strand om de sunset te zien. Natuurlijk gingen wij dit doen! We kwamen aan met een klein groepje van 4 man, waar een stuk of 40 kangaroo's op ons aan het wachten waren om lekker wat eten te krijgen van ons. Sweet potato is wat deze lieve beestjes erg lekker vinden. Je hoeft maar op de grond te zitten met een stuk potato en ze springen meteen in je nek en over je heen en op je schoot om te vechten voor dat ene kleine stukje potato. Na veel foto's en video's, zijn we tussen de kangaroos gaan chillen. Lekker lepeltje lepeltje liggen met een kangaroo, heerlijk hoor. Hierna zijn wij met de auto doorgereden naar het strand voor een mooie sunset met een ijskoud biertje. Eenmaal terug in het hostel hadden wij diepvries pizza gehaald. Femke was er zeker van dat er een oven was in het hostel, terwijl Sascha zei misschien moeten we dat eerst even checken voordat we een pizza gaan kopen. Maar Femke was zeker van haar zaak, dus die pizza's kochten wij. Helaas, in het hostel was geen oven.. Dan kom je weer uit op een prachtig backpackers-idee: een panpizza! Geen succes kunnen wij je vertellen. Na de pizza zijn we lekker om 7 uur gaan slapen. 14 uur later werden wij wakker, maar konden best nog wel even verder slapen.

In de middag hadden wij een tour op de planning staan: Scooteroo 1770. Hierbij ga je 3 uur lang op een motor/scooter door Agnes water en Town of 1770 scheuren langs de kust waar er tientallen kangaroos voor je scooter oversteken. Super vet natuurlijk! Maar wij waren blij dat we de vorige dag al veel kangaroos hebben gezien, anders waren wij niet ver gekomen met de scooter!

De volgende dag moesten wij weer vroeg uit de veren om de bus van 7 uur te halen naar Hervey Bay. Wij hadden al verhalen gehoord dat er hier niks te beleven is, maar wij dachten dan maar lekker een dagje bruin te bakken op het strand. Toen wij aankwamen besloten wij eerst "even" naar de supermarkt te gaan. Dit bleek meer dan een half uur lopen te zijn, als je de goede kant op loopt.. Kaartlezen is niet ons ding. 2 uur later kwamen wij met een bezwete kop, blaren onder onze voeten terug bij het hostel. Diezelfde avond begon het keihard te regenen en te onweren, dus hadden wij bij de receptie een filmpje gehuurd want wij hadden een tv op onze kamer! Popcorn gemaakt, een lekker kopje thee, een heerlijke warme trui aan en ons filmavondje kon beginnen. Het leek wel een beetje Nederland met die regen op de achtergrond!

De volgende dag werden wij wakker met bewolking. Daar ging ons dagje bruinbakken op het strand! Maar ja wat doe je dan he? Sascha kwam op het geweldige idee om naar de bioscoop te gaan. Want wij hadden allebei nog niet de film Bridget Jones's baby gezien. Busje naar de bioscoop gepakt, popcorn gehaald en lekker gechillt in de bioscoop. Wat een geweldige film! Diezelfde avond hadden wij weer geen plannen, dus hebben wij nog een filmpje gehuurd en opnieuw een filmavond in bed gehouden. Dat was dus onze ervaring met Hervey Bay..

Gelukkig mochten wij de volgende ochtend verder naar Rainbow Beach waar wij weer the olsen twins Leon en Remco zouden zien om vanuit hier een 3-daagse tour naar Fraser Island te gaan doen. Met de 4x4-car richting de ferry gereden om zo de oversteek te maken van 10 minuten naar Fraser Island. In deze 4x4-car mochten wij zelf rijden, op de meest onmogelijke hobbelige zandwegen van Fraser. De eerste dag op Fraser hebben wij heel veel gereden op het strand, en zijn we naar Lake McKenzie geweest. Hier hadden wij hoge verwachtingen van, maar door de bewolking viel het best tegen. Wij hebben hier lekker een uurtje geslapen op het strand terwijl iedereen van het meer aan het genieten was. Wij zijn toch wel even het water ingeweest, omdat er werd verteld dat je met dit zand heel goed kon scrubben. Hierna doorgereden naar Shipwreck op het strand. Wij hadden verwacht dat dit een hele grote boot zou zijn, maar het schip lag er al zo lang dat er niet veel van over was. En wij hadden het koud, hadden honger, en wilden gewoon onze slaapplek zien. En daar gingen we dan.. op naar onze slaapplek. Dit bleek een camping te zijn, waarbij je een tentje heb zonder matras/luchtbed of wat dan ook.. Je slaapt dus letterlijk op de grond, zonder kussen. En de spinnen, slangen en ratten krijg je er gratis bij. Na wat gemopper en gezeur over de tent hebben wij het maar op een drinken gezet. Je moet iets in the middle of nowhere. En om het allemaal nog erger te maken begon het nog te regenen ook. Een aantal biertjes en wijntjes verder zijn wij rond een uurtje of 11 naar ons luxe glamping tentje gegaan. Maar dat niet zonder gevaar, de tourguide had verteld dat je niet zonder zaklamp naar je tentje mocht lopen want er bestaat een kans dat je gebeten wordt door een slang. De meesten zijn niet gevaarlijk, maar 1 op de 30 is dodelijk. En wat doen wij als we een drankje ophebben? Zonder zaklamp op onze slippertjes naar het tentje. Gelukkig waren wij niet alleen, maar hadden wij Leon en Remco bij ons. Na weer wat gemopper in de tent hebben wij toch wel redelijk geslapen in ons slaapzakje met onze trui als kussen.

Dag 2 van de tour begon goed. Wij werden wakker gemaakt door een vogel die aan het gillen was. Het klonk zo: AHHH UUHHH OOHHH. Dan weet je dat het tijd is om op te staan voor Femke. Dus om 7 uur 's morgens maakte Femke Sascha wakker: Sas het is tijd om eruit te gaan! Met een halve nekhernia opgestaan, maar douchen zat er voor ons niet in. Op deze camping kon je voor 2 dollar wel 3 minuten douchen. Dit vinden wij geldverspilling, dus zijn wij lekker 3 dagen een met de natuur geweest en zagen wij er ook echt na 3 dagen niet meer uit. Deze dag zijn wij als eerst naar een plek gegaan met prachtig uitzicht over de kust van Fraser Island. Vanaf hier hebben wij zo'n 20 wilde dolfijnen gezien, mantarays en een walvis. Doorgereden naar de Champagne Pools. Wij weten niet hoe wij dit moeten beschrijven, dus zoek het op als je benieuwd ben!

Na de Champange Pools hebben we geluncht, en zijn we doorgegaan naar een Lake Allom waar we heel veel kleine schildpadjes hebben gezien. Vanaf hier is Femke teruggereden in de mega 4x4-car. Sascha kon niet bij de koppeling met haar korte benen, maar Femke kon nog net met haar grote teen gasgeven. Gelukkig leven we nog na deze rit. In de avond stond er een lekkere steak op het menu. Het was mannen-kookavond, dus chefkok Leon en Remco hebben deze heerlijke steak klaargemaakt op de BBQ. 's Avonds weer gezellig met z'n alle rond het kampvuur een wijntje en een biertje gedronken om de volgende dag met een kater wakker te worden. Gelukkig had de tourguide besloten om de Eli Creek als laatste te bewaren, deze creek wordt ook wel de Hangover creek genoemd. En dat was het zeker! Koud stromend water, wat je gewoon kan drinken. Een stukje naar boven gelopen, om zo met de stroming mee weer naar beneden genomen te worden. Dit deed ons allemaal erg goed. Halverwege riep er een jongen dat er een slang in het water lag. Terwijl hij dit zei besefte hij zelf pas dat er echt een slang zwom. Hierna lagen we toch wat minder relaxed in de creek. Na een aantal uurtjes genieten van deze prachtige creek zijn we weer teruggereden naar Rainbow Beach. De wegen op Fraser Island zijn erg hobbelig: zonder overdrijven. Je zit regelmatig ineens bij de ander op schoot, of je stoot je hoofd weer eens tegen het dak van de auto.

Toen wij weer terug in Rainbow Beach waren, waren we blij dat we weer normale wegen hadden. Het eerste dat wij gedaan hebben is een heerlijke douche nemen in het hostel en het oermens van ons afspoelen. 's Avond zei Remco dat je hier een halfuur lopen vandaan een hele mooie plek hebt om sunset te kijken, dus zijn wij met z'n 3e hierheen gelopen. En inderdaad, wat een bijzondere plek! Sandblow in Rainbow Beach, de ene kant uitzicht op zee, en de andere kant leek wel afrika, van de film the lion king. Hier hebben wij een onwijs mooie sunset gezien, een van de mooiste die wij gaan zien denken we.

Wij hadden voor de volgende dag een tour gepland om te kayaken met dolfijnen. Niet wetende dat dit om 6 uur 's morgens al begon. Dus uitslapen zat er weer niet in voor ons. Vanmorgen dus om 5 uur opgestaan om met de kayak de zee op te gaan. Dit was moeilijker dan wij dachten. Sterke branding, hoge golven en het eerste stuk geen dolfijn te zien. Na flink mopperen werden wij toch beloond met een paar dolfijnen. Deze zwommen ongeveer 5 meter bij ons vandaan. Prachtige beesten! Na 2 uur kayaken zijn we teruggegaan naar het strand om weer terug te rijden naar ons hostel. Aangezien wij het 7am free pancake breakfast hadden gemist door de tour hebben wij lekker zelf pannenkoeken gebakken. Hierna vielen wij steeds in slaap, dus zijn we lekker ons bedje ingekropen om even 2 uurtjes bij te slapen. Verder gaan wij vandaag niet zoveel doen, en zullen wij morgenochtend verder reizen naar Brisbane.

Over 1,5 week zit onze oostkust-trip er alweer op, en zullen wij doorreizen naar Maleisie. Hier hebben wij ontzettend veel zin in! Maar eerst gaan wij nog even genieten van de oostkust.

Nieuwe foto's staan bij foto's, filmpjes staan bij filmpjes!

Cheers mate! Jut en Jul

1. Ron:
    6 november 2016
    Leuke verhalen dames. Prachtig om tussen de dolfijnen te kajakken. Jullie hebben nu wel alle Australische dieren gezien die er zijn denk ik, inclusief de slangen en spinnen :) Ongelooflijk wat jullie al in 1 maand hebben gedaan. En er komen er nog 3 en een half. Ben ook heel benieuwd hoe het in Brisbane is. In ieder geval weer volop internet.
    Veel plezier meiden. xx
    En blijf van die leuke stukjes schrijven.
  2. Sissi:
    6 november 2016
    Een maand weg nu en al zo veel mooie dingen gezien en beleefd, echt een topreis! Morgen weer even naar de 'bewoonde' wereld en lekker chillen in Brisbane.... Veel plezier nog bij het laatste stukje oostkust en dan door naar een mooi stukje Azië. XX
  3. Rene:
    6 november 2016
    Hoi meiden, wat een leuk verhaal weer en wat maken jullie gave dingen mee, geniet nog lekker daar aan de oost kust, en straks heerlijk naar maleisie, ben dan ook erg benieuwd hoe het daar is. Liefs van ons inhet regenachtige en koude nederland xxx
  4. L Waasdorp:
    6 november 2016
    Lieve Jut en Jul weer genoten van jullie mooie reisverhaal!Veel plezier voor de aankomende dagen. Liefs van oma Lizette xxxxx
  5. Bep:
    6 november 2016
    Hallo Jut en jul wat een leuk en lang verhaal weer van jullie en leuke plaatjes maar zo te horen is kamperen niets voor jullie.we kijken weer uit naar jullie volgende verhaal..liefs uit een regenachtig Scheveningen..
  6. Ank en Ab Quartel:
    6 november 2016
    Lieve fem en sascha. Wat een leuk en spannend reisverhaal. Slapen in een tentje waar je bezoek kan krijgen van slangen en allerlei insekten en toch nog kan slapen?Prachtige foto,s van alle trips die jullie hebben gemaakt.
    Lieve gr. van ons
  7. Bianca Goedegebuure:
    7 november 2016
    Wat een belevenissen....wat een reis!
    Genieten!