Brisbane, Surfers Paradise & Byron Bay

15 november 2016 - Byron Bay, Australië

Hello dutchies!

Onze laatste blog vanuit de oostkust van Australië. Maandag 7 november gingen wij vanuit Rainbow beach naar Brisbane. Jut en Jul hadden al een maand geen stad meer gezien, dus dit was best wel even wennen voor ons! Het hostel zat midden in de stad, tussen alle grote gebouwen in. Het leek wel New York! Toen wij aankwamen zijn we meteen even de stad gaan verkennen. Al snel liepen wij in de winkelstraat, waar ook een H&M zat! Vol verbazing zaten wij elkaar aan te kijken, alsof we in een compleet andere wereld waren beland. Winkels zoals prada, chanel, gucci en michael kors tussen de winkels zoals H&M, zara, en de McDonalds. Wij hebben gelijk een vrouwen-verwendag gepland om lekker te gaan shoppen! Helaas moesten wij hier nog 2 dagen op wachten..

De volgende dag hadden wij een berichtje op de Dutchies in Australia facebook geplaatst of iemand hagelslag vanuit Nederland mee kon nemen. Hierop kregen wij reactie dat ze bij de Coles supermarkt een nederlands schap hebben met hagelslag, speculaas, ontbijtkoet etc. Dus zijn wij ongeveer 4 supermarkten afgegaan voor de hagelslag, maar helaas in Brisbane geen nederlands schap.. Onderweg naar de lagoon liepen wij over een foodmarket, waar kraampjes met eten van alle landen over de wereld stonden. En je raad het al: ook een Nederlands kraampje met kroketten, frikandellen, kaassouffles, rookworst, haring, stroopwafels en poffertjes! Het eerste wat wij vroegen was of zij ook hagelslag hadden. En JA dat hadden ze! Een pak hagelslag besteld, en konden wij de volgende dag ophalen. Doorgelopen naar de lagoon om lekker bruin bakken. Helaas werd dit ons maar een kwartiertje gegunt, zoals de afgelopen 3 weken.. De zwarte lucht kwam ons tegemoet, en bij de lagoon werd omgeroepen dat iedereen weg moest vanwege de storm die eraan zou komen. Wij zijn heerlijk in de stortregen terug gelopen naar ons hostel. ’s Avonds zijn wij uit geweest, maar lagen wij nog best optijd op bed.

Woensdag was er eindelijk: onze vrouwen-verwendag! Vroeg uit bed gegaan om ons op te tutten voor een lekker dagje shoppen. Alle straten in Brisbane zo'n 5x gehad, winkel in winkel uit. In de middag konden wij onze hagelslag ophalen! Hierbij hebben wij ook nog even een kaassouffle en een kroket gehaald om de nederlandse lunch even af te maken. Met onze lunch naar de rooftop van het hostel gegaan, en natuurlijk hebben wij de reactie van de eerste nederlandse hap na 5 weken gefilmd! Aangezien hier dus ook een nederlandse hap te krijgen is, hebben wij geen reden om nog terug te komen naar Nederland, haha! Na de lunch zijn wij nog de hele middag wezen shoppen. Femke kwam op het idee om in elke winkel 2 gekke outfits te pakken en in de kleedkamer maffe foto’s te maken, dus deden wij dit. De laatste uitdaging van de dag was het duurste kledingstuk in de winkel zoeken en deze aantrekken. Dit werd een prinsessenjurk van $200. De winkel was erg netjes, en wij werden zelfs met onze kleding naar ons pashokje gebracht. In de avond kregen wij van sascha’s mama en lekker diner voor ons verwendagje! Allebei een chickenschnitzel met een biertje, heerlijk!

Donderdag besloten wij de toerist uit te hangen, en voor $2 een mooie fiets te huren, met een gele helm. Allebei hebben wij nog nooit in een grote stad gefietst, dus dit was echt heel erg wennen! Tussen de auto's, aan de linkerkant, geen fietspaden. Levensgevaarlijk, wij snappen nu waarom je een helm op moet. Levend aangekomen in de Botanic Garden om hier een uurtje rond te wandelen. Hier liepen heel veel australische wateragamen, en heel veel rare vogels die je in Nederland alleen in de dierentuin zou zien. Onze fiets weer gepakt en doorgefietst naar rainforest walk, de lagoon, het reuzenrad en de Brisbane letters. Ondertussen was het alweer etenstijd en zijn wij teruggegaan naar het hostel. Wij wilden eigenlijk ook de skyline in het donker zien, dus hebben wij in de avond weer de fiets gepakt. Wij wilden door de Botanic Garden fietsen, maar deze was gesloten en dus moesten wij omfietsen. Een half uur lang rondjes gefietst over een campus, volledig verdwaald kwamen wij eindelijk bij de uitrit. Alleen stond hier om het hoekje in het donker een snelheidsmeter, en 3 politie-agenten. Jahoor, het bord ging rood knipperen terwijl de politie op het bord keek. De politieagent ging midden op de weg staan en gaf ons een stopteken met de vraag: zo dames, zijn jullie een wedstrijd aan het doen? Hij vroeg of wij wisten wat het bord betekende, en zei dat wij te hard fietsten. Wij reden 13km/u, maar in Brisbane mag je maar 10 km/u op de fiets. Wij hielden ons van de domme en zeiden niet te weten wat het bord betekende en dat we verdwaald waren. Een andere politieagent lachten ons hardop uit. Zouden wij ook doen als je 2 kleine meiden met een gele helm op ziet. Gelukkig was de politieagent behulpzaam en hield hij het bij een waarschuwing, en vertelde ons ook nog eens de weg waar we heen moesten. Nu wel de goede kant op gefietst, en genoten van de prachtige skyline van Brisbane.

De laatste dag in Brisbane hebben wij onze route voor Maleisië gepland. Voor degene die het willen weten: Wij vliegen vanuit Sydney naar Kuala Lumpur. Hiervanuit gaan wij naar Jerantut en Kuala Tahan voor het prachtige Taman Negara National Park. Daarna reizen we door naar Tanah Rata voor de Cameron Highlands. Volgende stop is Penang, en hierna door naar Langkawi. Na langkawi reizen wij terug naar Penang om vanuit hier het vliegtuig te pakken naar Kuching, Borneo. Wij blijven 6 dagen in Borneo en vliegen dan weer terug naar Kuala Lumpur. Dit gaan wij doen in 4 weken.

De laatste dag wilden wij nog een poging doen om te zonnen, maar ook toen werd het bewolkt zodra wij gingen liggen dus zijn wij maar teruggelopen naar de stad om naar een gratis museum over Brisbane te gaan. Binnen 5 minuten stonden wij weer buiten. Hierna hebben wij nog een gratis ferry genomen door Brisbane heen. Verder hebben wij die avond niet meer zoveel gedaan.

Zaterdagochtend hadden wij de bus richting Surfers Paradise. Hier hadden wij 1 nachtje voor gepland om het bord van Surfers Paradise te zien. Toen wij aankwamen in het hostel begon het keihard te regenen en te onweren, dus konden wij de hele dag niet naar buiten. De volgende ochtend vroeg uitgecheckt om toch nog naar de boulevard te lopen om dit bord te zien. Het bord op de foto gezet, en nog even een rondje gelopen door Surfers Paradise (veel leuker dan wij gedacht hadden!!).

In de middag de bus gepakt om door te rijden naar Byron Bay. Vanaf hier is het 10 uur tijdsverschil met Nederland. Wij waren van plan in Byron te gaan stappen omdat iedereen zegt dat het uitgaansleven geweldig is hier. Niet wetende dat ons hostel een half uur lopen vanaf de stad is, en de laatste shuttle om 8.30pm gaat. Ennnn, dat zondagavond alles gesloten is. Dus zijn wij Remco en een ander Nederlands stel op de camping gaan opzoeken, wat ongeveer 3 kwartier lopen is vanaf ons hostel. Gezellige avond gehad op de camping, en om 12u ’s nachts weer teruggelopen naar ons hostel. Nog nooit zo’n enge weg gezien. Geen lantaarnpalen, over een treinrails, geen huizen en pikdonker. We durfen niet eens onze zaklamp aan te zetten, bang om gezien te worden. Sorry pap en mam, we hadden geen andere keus.. En zeiden tegen elkaar dat wij dit NOOIT meer gingen doen!

De 2e dag in Byron hadden wij een stranddagje gepland, en dit keer was het ons gegund! Blauwe lucht, en lekker warm. Na regelmatig insmeren zijn wij toch een beetje verbrand en zijn wij teruggegaan naar het hostel om ons klaar te maken voor wél een avondje stappen. De locals in Byron Bay gaan hier van maandag t/m zaterdag uit. Om 8.30pm de shuttle gepakt, maar dan ben je dus veelste vroeg. Dus wij naar de bottle shop om 2 liter Goon te halen. Goon is een Australische wijn, wat eigenlijk geen wijn te noemen is. Als er wijn uit een vat getapt wordt, blijft er altijd een bodempje wijn liggen wat niet meer getapt kan worden. Goon is dus dit laatste beetje drap uit een wijnvat, en is niet te zuipen. Het enige voordeel is dat het heel goedkoop is, en je behoorlijk snel aangeschoten bent. Wij zijn dus met onze Goon naar het strand gelopen wat helemaal vol zat met hippies die aan het genieten waren van de mooie volle maan, een biertje en een lekker muziekje erbij. Rond 11 uur voor de supermarkt gezeten, en zeiden wij allebei geen zin te hebben om nog meer dan een uur te wachten tot we uitgaan. Dus zijn wij dat hele stuk op de donkere enge weg weer teruggelopen, waarvan wij 24 uur geleden zeiden dat wij dat NOOIT meer zouden doen. (nogmaals sorry pap en mam). Vanmorgen weer een boterhammetje met hagelslag gegeten en vervolgens uitgecheckt om weer met de bus verder te gaan naar Port Macquarie. Hier gaan wij naar een koala-hospital. Morgenavond hebben wij de bus naar Sydney, en zullen wij over 2 dagen Australië verlaten om een nieuw avontuur te beginnen in Maleisië. De volgende blog zal dus vanuit Maleisië zijn!

Foto’s bij foto's, video bij video's (zijn onderweg)!

Dikke kus van Jut en Jul, en tot in Maleisië!

1. Willem:
    15 november 2016
    Leuk verhaal weer meiden..Lekker genieten daar en veel plezier straks in Maleisië... Groetjes, Willem
  2. Rene:
    15 november 2016
    Weer een paar grijze haren erbij......, maar jullie hebben gelukkig nog steeds geen heimwee. Leuke kledingmode hebben ze nu in Australie. Op naar Sydney, waar jullie vertrekken richting Maleisië en ook weer zullen terugkeren voor Oud en Nieuw. Veel plezier, het was weer leuk om jullie ervaringen te lezen. Dikke knuffel meiden!
  3. Gon:
    Mooi verhaal... Goeie reis naar Maleisië
  4. Marinka:
    15 november 2016
    Klinkt geweldig allemaal meiden!! Heel veel plezier in Maleisie, maar dat gaat vast lukken... xxx
  5. Ingrid, Peter en Maaike:
    15 november 2016
    Meiden wat een mooi verhaal weer en wat een heerlijke tijd hebben jullie daar.
    Geniet van jullie nieuwe avontuur in Maleisië.
  6. Ingrid, Peter en Maaike:
    15 november 2016
    Meiden, wat een mooi verhaal weer en wat hebben jullie een prachtige tijd daar.
    Geniet van jullie nieuwe avontuur in Maleisië
  7. Sissi:
    15 november 2016
    Maar goed dat we niet alles (vantevoren) weten!!
    Nu echt NOOIT meer doen, hè!!
    Veel plezier nog de laatste dagen in Aussie en ook straks in Maleisië weer! X
  8. Ank en Ab Quartel:
    15 november 2016
    Lieve meiden, wat een leuk verhaal weer. Op naar Maleisie. Klinkt goed. We zijn nieuwsgierig wat jullie daar gaan meemaken. Goede reis en veel plezier!!
  9. Theo en Tony de Graaf:
    15 november 2016
    Het was weer een leuk verhaal met mooie foto's.
    We kijken weer uit naar jullie eerste verslag uit Maleisië .
  10. Ron:
    15 november 2016
    Op naar Maleisië. Goede vlucht meiden en we kijken al uit naar weer prachtige foto's en filmpjes. xx
  11. Daniëlla:
    15 november 2016
    Weer een hele belevenis. Door naar de volgende vlucht Maleisië. Lieve groet van jan,mick,angelina en ik
  12. Bep:
    16 november 2016
    Wat een avonturen maken jullie mee en dan die fietstocht door Brisbane erg leuk, foto,s zijn ook leuk.Kijken uit naar jullie volgende reisverhaal.
  13. Linda:
    17 november 2016
    Jullie hebben het super, wat een geweldige reis!