Kuala Lumpur

22 november 2016 - Kuala Lumpur, Maleisië

Hello vanuit Maleisië,

Onze eerste blog vanuit Maleisië, maar eerst sluiten wij onze laatste dagen oostkust nog even af. Zoals wij al zeiden zouden wij naar Port Macquarie gaan om daar naar een koala-hospital te gaan. Toen wij in het hostel waren bleek dit hospital niet de moeite waard te zijn. 5 blinde koala's, en een takke eind lopen. De volgende dag hebben wij dus weer de bus verder gepakt naar Sydney. Hier kwamen wij om half 1 's nachts aan. Vanaf de bushalte moesten wij nog een stukje lopen, zonder wifi wisten wij ook nog eens niet waar wij heen moesten. Een half uur later eindelijk het hostel gevonden, en waren wij blij dat we eindelijk mochten slapen. Ingecheckt, kamernummer gekregen en op naar de kamer om lekker te slapen. Maar helaas, alle bedden waren smerig, nog niet opgeruimd van de vorige gasten en het stonk verschrikkelijk. Het was zelfs zo erg dat wij eigenlijk alvast naar de luchthaven wilden gaan om daar op de grond te slapen. Alles beter dan deze kamer. Maar aangezien wij gewoon voor de kamer hebben betaald hebben wij een klacht ingediend wat ze bij de receptie maar raar vonden. Na wat doorzeuren hebben wij een nieuwe kamer gekregen, en gelukkig was dit bed wel opgemaakt. Nog niet echt schoon, maar te doen om 3 uur in te slapen. Vroeg de wekker gezet om nog even een ontbijtje bij de supermarkt te halen en doorgegaan met de trein naar de luchthaven Sydney Airport.

Eenmaal bij de baggage-check werden beide tassen eruit gehaald. Mee moeten lopen naar de andere kant en wij maar bedenken wat er in had kunnen zitten. Vol stress en zweethandjes liepen wij mee. Femke zei nog even: ik wil mijn tas niet leeghalen, hij zit BOMvol. lekker handig ook om dat te zeggen fem. Beide tassen werden geopend en gecontroleerd. De man haalde bij Femke gewoon een liter zonnebrand eruit, terwijl zij nog duidelijk zei dat er geen liquids in zaten. De man zei heel vriendelijk: sorry dames, maar deze is écht te groot. Opgelucht doorgelopen naar de gate voor een 8 uur lange vlucht naar Maleisië.

Tijdens deze vlucht hadden wij geen schermpjes, er zat geen eten of drinken bij, maar gelukkig werd het eten al gerekend in MYR. Dus wij hebben voor €4 uitgebreid een kerstdiner gehad. Deze 8 uur vlogen voorbij, aangezien wij de greyhound in Australië gewend zijn, en daar lange afstanden moesten reizen zonder ook maar iets te doen hebben wij enorm veel geduld gekregen. Dus deze 8 uur hebben wij helemaal niks gedaan, en hebben er van genoten. Het enige wat wij hebben gedaan is verstoppertje met een heel klein chinees meisje, die dit helemaal geweldig vond.

Aangekomen in Maleisië hebben wij de shuttlebus genomen richting het hostel. Sascha haar vriendinnetje Shawny zei dat die meteen naar het hostel reed en goed geregeld was. Maar helaas ging dit niet zoals wij dachten dat het zou moeten gaan. Midden in chinatown gedropt met onze backpacks en zonder wifi geen idee waar wij heen moesten. Na lang rondlopen kwamen wij erachter dat het hostel nog een half uur lopen was en hebben wij maar de bus gepakt. Na 2,5 uur dus eindelijk aangekomen in het hostel. Hier stonden Shawny en haar vriendinnetje Tamara al op ons te wachten. Lekker bijgekletst met een McDonalds menu van €2 om daarna eindelijk weer lekker te slapen in een schoon bed.

De tweede dag in Kuala Lumpur zijn wij met z'n 4e naar een shoppingmall geweest waar ook nog is een attractiepark in zat. Een aantal uurtjes geshopt, en doorgebracht in de achtbanen.

De derde dag zijn wij in de ochtend naar de Batu Caves geweest. Hiervoor staat een enorm gouden standbeeld, de oorlogsgod Murugan, van 42 meter hoog. Hierachter is een trap van 272 treden om de grot in te gaan. Hier lopen enorm veel wilde apen die met gestolen chipszakken en bananen om je oren vlogen. Na de 272 trappen weer naar beneden gelopen te hebben in de warmte zijn we weer terug gegaan naar Kuala Lumpur. In de avond lekker uit eten geweest en daarna filmpjes gekeken in bed.

De laatste dag in Kuala Lumpur hebben wij goed uitgeslapen, nog even geshopt, en in de avond zijn wij met zn 4e naar de Petronas Towers geweest. Dit was echt ontzettend mooi, heel veel foto's gemaakt en even de toerist uitgehangen. Daarna terug naar het hostel gegaan om ons klaar te maken voor een avondje stappen met zn 4e en nog een aantal van het hostel.

De volgende ochtend uitgecheckt, nog even gevraagd welke bushalte we moeten hebben en met de taxi naar de bushalte gegaan. Hier wilden wij een buskaartje kopen, maar dan krijg je te horen dat je op het verkeerde station staat. Sascha had alles uitgezocht, maar had geluisterd naar de mensen van het hostel. Anders hadden we wel goed gestaan. Lang gezocht hoe we terug moesten komen naar het andere station aangezien dit aan de andere kant van KL ligt. Bij elke helpdesk word je naar een andere helpdesk gestuurd omdat ze het zelf ook niet wisten. Dit waren wij zat en hebben de taxi genomen richting het goede station. Na een half uur met de taxi aangekomen, buskaartje gekocht maar helaas moesten wij nog een uur wachten.

4 uurtjes in de bus gezeten en eindelijk aangekomen op het volgende plekje: Jerantut. Hier bleven wij maar 1 nachtje, vandaag gaan wij met de boot verder naar Kuala Tahan, hier is het Taman Negara National Park.

De afgelopen dagen was een enorme cultuurshock voor ons. Wij moeten heel erg wennen aan de bevolking. Alle mannen die continue foto's van je maken, naar je roepen en dan nog alle zwervers op elke hoek van de straat. De 1e dag in KL heeft Sascha al voor vluchten gekeken naar Bali, zij wilde zo snel mogelijk weg. Femke zei nog: dit land is zo niks voor mij.. Niet meer zelf koken zoals in Australië, maar elke dag uit eten. Wij missen onze groenten en fruit! Want die zijn hier dus niet bij de 7-eleven te koop..

Maar wij gaan dit avontuur aan, wij weten dat we super veel mooie plekjes gaan zien, en dat dit gewoon even wennen is. Aan het einde van deze 4 weken zullen wij blij zijn dat we dit hebben gedaan. Des te meer waarderen we Australië straks opnieuw, en waarderen wij wat een goed en mooi leven we hebben, dat we blij moeten zijn met wat we hebben. Dus wij gaan dit avontuur zeker weten aan!

Tot over een paar dagen, dikke kus van Jut en Jul.

1. Rene:
    22 november 2016
    Een ander land met andere cultuur en gewoontes; nu lekker KL uit en weer samen genieten van het mooie Maleisie. Jullie gaan nog heeeeele mooie lokaties tegenkomen. En straks natuurlijk weer (thuis) in het vertrouwde Australië. Veel plezier in nu het groene deel van Maleisië. Dikke knuffel meiden.
  2. Sissi:
    22 november 2016
    Natuurlijk gaan jullie ook dit avontuur weer aan! Vandaag het Nationaal park ik, heerlijk in de natuur! Ik weet zeker dat jullie straks terugkijken op een paar mooie weken in Maleisië en daar hoort dan gewoon even de drukte van KL bij!! Xxx
  3. Ank en Ab Quartel:
    22 november 2016
    Dag lieve Fem en Sascha. Jaaa even wennen zeker zo,n grote wereldstad na alle rustige plekken in australie. Wel fantastisch dat je dit weer meemaakt. Totaal andere cultuur maar vast en zeker de moeite waard.Geniet ervan de komende weken,dan kijken wij weer uit naar jullie nieuwe ervaringen
  4. Gonnie:
    22 november 2016
    Even doorzetten...dan komt het goed
  5. Annemarie:
    22 november 2016
    Hoi meiden, jullie gaan vast nog hele mooie dingen zien in Maleisië, is jammer dat Kuala Lumpur wat tegen viel. Geniet, en ben benieuwd naar jullie foto's xxx
  6. L Waasdorp:
    22 november 2016
    Het is in dat mooie land even wennen maar ook hier gaan jullie genieten! Liefs uit Loosduinen xxxx
  7. Bep:
    23 november 2016
    Hallo Femke en Sacha geniet van de mooie natuur in Maleisië en ook van het uit eten gaan nu jullie niet zelf kunnen koken maar op de lokale markten is er echt wel fruit tekoop.en maak maar weer mooie foto's. Liefs..